Møde i udvalget d. 15. marts 2021

20.   Stigsnæs Motorsport - stillingtagen til næste skridt (B)

Sagsnr.: 330-2019-40701                 Dok.nr.: 330-2021-49029            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget beslutte, om der skal arbejdes videre med anlægsprojektet Stigsnæs Motorsport, samt tage stilling til konkretisering af arealanvendelse som opfølgning på tidligere politisk beslutning.
Derudover skal Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget beslutte, om projektet kan delfinansieres via indtægter fra etablering af støjvolde i Stigsnæs Motorsport med genanvendelse af lettere forurenet jord.
Sagens indhold
Byrådet vedtog i forbindelse med Budget 2019, at det skulle undersøges, om der kan skabes grundlag for særlige aktiviteter på Stigsnæs, fx motocross, gokart, speedway, paintball, mountainbike mv. på arealer, der alligevel ikke kan bebygges.
Den 16. december 2019 vedtog Byrådet enstemmigt en principiel arealanvendelsesplan for Stigsnæs Motorsport.
Både før og efter Byrådsmødet har der været dialog med de 4 motorsportsforeninger (Slagelse MX, Glumsø Speedway, Korsør Kart Klub og Slagelse Autosport) om bl.a. den vedtagne arealanvendelsesplan, økonomi, støjmåling mv.
Resultater fra støjrapport
Der er på baggrund af input fra bl.a. de 4 foreninger og med udgangspunkt i den politisk vedtagne principielle arealanvendelsesplan, af ekstern støjkonsulent udarbejdet en støjrapport (vedlagt som bilag).
Støjberegningerne i rapporten er udført i overensstemmelse med Miljøstyrelses Vejledning nr. 2/2005 ”Støj fra motorsportsbaner”
Støjrapporten præsenterer et scenarie kaldet Situation 0B, hvis aktivitetsarealer svarer til den principielle anvendelsesplan, som Byrådet vedtog den 16/12 2019. Klubberne får dermed i Situation 0B de aktivitetsarealer, som Byrådet har vedtaget.
På baggrund af de foretagne beregninger konkluderes det i rapporten, at støjvilkårene for alle 4 motorsportsanlæg forventes overholdt i Situation 0B. Ingen af de 4 motorsportsanlæg overskrider de forventede grænseværdier for støj, og det gælder både for dag- og aftenperioden.
Klubbernes syn på Situation 0B
Alle 4 motorsportsforeninger har accepteret Situation OB. En enkelt forening (Slagelse Autosport) havde, jf. de vedlagte bilag, ønsket sig et større areal, herunder en 700 m lang lige strækning på banen, da det ville have givet mulighed for flere aktiviteter på deres bane, fx Street Racing.
Processen med støjkonsulenten har dog vist, at det ikke er muligt at opfylde dette ønske inden for rammerne af den politisk vedtagne arealanvendelsesplan.
De 4 foreningers syn på Situation 0B er vedlagt som bilag.
Særligt om Korsør Kart Klub
Korsør Kart Klub arbejder pt. også på et andet scenarie end Stigsnæs, nemlig en udvidelse af klubbens nuværende bane i Korsør. Klubben hælder pt. til at blive i Korsør, da netop denne placering er ideel for medlemmerne rent geografisk. Men klubben holder begge muligheder åbne, indtil der foreligger mere info om den mulige bane i Stigsnæs, herunder udvidelsesmulighederne i Korsør. Der er derfor en risiko for, at ikke alle 4 foreninger vælger at flytte ud til Stigsnæs.
Korsør Kart Klubs bestyrelse har i vedlagt bilag oplyst, hvad klubbens bestyrelse vurderer, at det vil kræve, før en evt. bane i Stigsnæs vil være mere attraktiv for medlemmerne end den nuværende bane og placering i Korsør.
Finansiering via støjvolde
I alle foreningernes foreløbige budgetter for anlæg af bane er direkte eller indirekte indtægter fra etablering af støjvolde mv. i Stigsnæs med genanvendelse af lettere forurenet jord en afgørende forudsætning for finansieringen af projektet. Dette skyldes bl.a., at foreningerne har begrænset økonomi.
Udover at tage stilling til, om kommunen vil kunne tage imod jorden, skal det også besluttes politisk, om indtægterne herfra kan bruges på etablering af banerne i Stigsnæs. Da foreningerne er afhængige af hinandens støjvolde (hver forenings aktivitet afhænger af de samlede støjvolde og ikke kun støjvoldene på egen bane), foreslår administrationen, at kommunen står for at administrere og fordele den opnåede indtægt ud på baneanlægget. Den nærmere økonomi skal afklares af fx Bygherrerådgivningen (hvad kan vi få for jorden, hvor meget skal der bruges til støjvolde osv.).
Næste faser i projektet
Før vi evt. kan gå i jorden, er der en række ting ift. støj, natur, dyreliv, planforhold mv., som skal undersøges nærmere og afklares, og blandt de næste faser i projektet vil være opstart af VVM og planproces. Det skal understreges, at projektet selvfølgelig kun kan blive til noget, hvis det overholder gældende lovkrav inden for støj, natur, dyreliv osv.
Derudover skal der foretages en realitetsbehandling af økonomien i projektet, herunder hvad de enkelte baner vil koste at anlægge samt drifte efterfølgende, hvad udgifterne vil være til fx vejanlæg, dræning, el, afløb, bygninger mv., samt hvad der kan opnås af indtægter fra modtagelse af jord til støjvolde. Administrationen vil i den forbindelse trække på Bygherrerådgivningens ekspertise.
Interesse fra borger-/interessegrupper mv.
Administrationen oplever, at der er stor interesse for projektet hos naboer, naturfredningsforening, lokalråd og andre interessenter i Stigsnæs og omegn.
Såfremt Byrådet beslutter, at der skal arbejdes videre med projektet, vil administrationen derfor snarest muligt oprette en projektside på slagelse.dk, hvor borgere mv. kan følge med i projektet, få info om de ting, som skal undersøges, samt læse offentligt tilgængelige rapporter mv. Derudover er der indlagt en høringsproces i tidsplanen for projektet.
Endelig skal der også fremadrettet sikres koordinering med det ligeledes politisk besluttede Naturpark-projekt, som planlægges etableret i umiddelbar nærhed af Stigsnæs Motorsport.
Retligt grundlag
Kommunen kan etablere, drive og udvikle idrætsfaciliteter jf. kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget:
A: Beslutte, hvorvidt der skal arbejdes videre med projektet Stigsnæs Motorsport, herunder tage stilling til konkretisering af arealanvendelse som opfølgning på tidligere politisk beslutning.
Fordelen ved den konkretiserede arealanvendelse (Situation 0B) er, at de 4 motorsportsanlæg ifølge støjberegningerne vil overholde gældende støjkrav. Derudover svarer arealfordelingen i Situation OB til, hvad der tidligere er politisk vedtaget, ligesom den opfylder hovedparten af foreningernes behov og ønsker. Derudover giver baneplaceringen i Situation 0B en række synergieffekter (klubber med samarbejde og lignende aktiviteter er placeret ved siden af hinanden).
Ulempen ved Situation 0B er, at en enkelt forening ikke får opfyldt alle sine aktivitetsønsker.
Konsekvensen ved ikke at godkende Situation 0B vil være, at en del af processen vil skulle gå om, hvilket vil forsinke projektet. Derudover viser processen med bl.a. støjkonsulenten, at det er så godt som umuligt at opfylde alle foreningers ønsker til arealstørrelse mv. i Stigsnæs. 
B: Beslutte, hvorvidt projektet kan delfinansieres via indtægter fra modtagelse af lettere forurenet jord, der kan bruges til etablering af støjvolde i Stigsnæs Motorsport.
Fordelen hermed er, at det vil gøre det markant lettere for både kommunen og klubberne at finansiere og realisere motorsportsanlægget i Stigsnæs. Og at jorden både giver indtægter til anlæg af banen samt kan bruges til selve banerne, nemlig i form af støjvolde.
Ulempen er, at der er tale om lettere forurenet jord.
Konsekvensen ved ikke at godkende denne finansieringsform vil være, at det bliver meget svært at finansiere Motorsport Stigsnæs, bl.a. på grund af klubbernes begrænsede økonomi.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der fortsat er generel opbakning til projektet hos motorsportsforeningerne, og at det på baggrund af resultaterne i støjrapporten vil være muligt for alle 4 påtænkte motorsportsanlæg at opfylde gældende støjgrænser.
Administrationen finder dermed, at der er grundlag for at arbejde videre med projektet.
Administrationen finder det vigtigt for det fremadrettede arbejde, at det politisk bekræftes, at der skal arbejdes efter den konkretiserede arealanvendelse (Situation 0B), som svarer til den politisk vedtagne arealanvendelsesplan, og som i øvrigt opfylder flertallet af foreningernes behov og ønsker.
Dette for at skabe klarhed hos foreningerne, som naturligt indtil nu har haft meget fokus på arealstørrelse, baneplacering mv. Derudover vil det give bedre mulighed for at tage fat på de næste faser i projektet, da en større ændring i arealfordelingen ellers ville betyde, at projektet sættes tilbage rent tidsmæssigt.
På baggrund af rammerne for projektet (arealstørrelse som helhed, politisk vedtaget arealanvendelsesplan) samt processen med støjkonsulenten vurderer administrationen, at det ikke vil være muligt at gøre alle foreninger 100 % tilfredse.
Derudover anbefaler administrationen, at den foreslåede konkretiserede arealanvendelse (Situation 0B) fastholdes, uagtet Korsør Kart Klubs valg af fremtidigt anlæg.
På baggrund af udmeldingerne fra bl.a. foreningerne vurderer administrationen, at det er afgørende for projektets finansiering, at det politisk godkendes, at indtægter fra etablering af støjvolde i Stigsnæs Motorsport med genanvendelse af lettere forurenet jord kan bruges til delfinansiering af projektet.
Det vurderes, at fordelingen af indtægter fra jord til støjvolde bør administreres af kommunen. Dette skal ses i sammenhæng med, at der er tale om et kommunalt areal, og at foreningerne er indbyrdes afhængige af hinandens støjvolde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er i forbindelse med Budget 2019 afsat i alt 5 mio. kr. til projektet. Disse midler bliver brugt til diverse afklarende undersøgelser (fx VVM, støjrapport, natur- og dyrelivsundersøgelser). Der er ikke afsat midler til selve anlæg af motorsportsbanen.
Der er pt. brugt ca. 210.000 kr. Disse midler er primært gået til udarbejdelse af støjberegninger/støjrapport.
Derudover trækker projektet på eksisterende personaleressourcer i administrationen.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget beslutter, at der skal arbejdes videre med Stigsnæs Motorsport, herunder godkender den konkretiserede arealanvendelse (Situation 0B) som opfølgning på tidligere politisk beslutning.
2.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget beslutter, at indtægter fra etablering af støjvolde i Stigsnæs Motorsport med genanvendelse af lettere forurenet jord kan bruges til delfinansiering af projektet på baggrund af fordeling fra kommunen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 15. marts 2021:
Fraværende: 
Sagen udsat til næste møde med henblik på borgmesterens yderligere afdækning af aktuelle udviklingsmuligheder vedrørende Stigsnæs Industrihavn.
Jørgen Grüner (F), Knud Vincent (V), Sten Knuth (V) og Ann Sibbern (UFP) tilkendegav, at projektet kan opgives, idet området bør reserveres til erhvervsudvikling ved satsning på grønne erhverv og cirkulær økonomi, der understøtter havneudviklingen.
Troels Brandt (B) ønskede, at der indledes en høringsfase, der går i dybden med påvirkning af naturen, såfremt projektet realiseres og tilkendegav, at projektet for længst er blevet genstand for uformel debat blandt lokale interessenter. Lad os få en åben saglig debat med offentliggørelsen af alle undersøgelser, som også sagsfremstillingen lægger op til.
Troels Brandt (B) udtrykte bekymring over brugen af lettere forurenet jord, der skal anvendes som støjvold og rejste allerede nu et bekymringsflag.
Thomas Clausen (Ø) bemærkede at motorsport skal være på el.